Seikkalijat
Seikkailija seikkailee rohkeasti jo pidemmällekin, tutkimusmatkailijan lailla.
Seikkailija on toimelias, neuvokas, oikeudenmukainen ja yhteistyökykyinen. Hänellä on energiaa tiedollisiin, sosiaalisiin ja liikunnallisiin haasteisiin.
Seikkailijaosastossa lapsi oppii toimimaan ryhmän jäsenenä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, omaksuu yhteistyön taidot ja pelisäännöt sekä testaa osaamistaan ryhmän toiminnassa ja saa onnistumisen kokemuksia.
Seikkailijan tunnusväri on hiilloksen oranssi
Seikkailijat ja seikkailijajoukkue
Seikkailijat ovat 10-12-vuotiaita partiolaisia, jotka kokoontuvat noin kymmenen hengen joukkueissa kerran viikossa. (Katso tarkemmin Toimareitten joukkueitten tiedot)
Kokouksissa seikkailijajoukkue jakaantuu vartioihin, jollaisen johtajana jokainen seikkailija toimii vuorollaan.
Johtajat
Seikkailijajoukkuetta johtaa yksi tai kaksi sampoa, jotka ovat vaeltajaikäisiä tai vanhempia tehtävään koulutettuja johtaja. Sammon vastuulla on seikkailijamaisen ohjelman järjestäminen joukkueelle ja tietenkin seikkailijat kokousaikana.
Sammot kokoontuvat säännöllisesti samponeuvostoon, SAHA:an, suunnittelemaan tulevaa toimintaa.
Tapahtumat
Syksyllä seikkailijat osallistuvat SUSE- retkipäivään sudenpentujen kanssa. Sudenpentujen lähtiessä kotiin jatkavat seikkailijat omalla yöretkellä. Keväällä on vuorossa kevätleiri yhdessä tarpojien, samoajien ja vaeltajien kanssa. Seikkailijat osallistuvat myös lippukunnan yhteisiin joulu- ja kevätjuhliin sekä kesäleirille.
Myös piiri tarjoaa seikkailijoille ohjelmaa ainakin kilpailujen muodossa.
Lippukunnan ja piirin tarjoamien tapahtumien lisäksi seikkailija joukkueet tekevät kaksi omaa retkeä vuoden aikana. Retken pituus, majoitusmuoto ja paikka määräytyvät vuodenajan ja seikkailijoiden iän mukaan.
Ohjelma ja suoritukset
Seikkailija ohjelma koostuu ilmansuunnista siten, että jokainen toimintakausi (syksy, kevät) on oma ilmansuuntansa omine aktiviteetteineen. Ilmansuunnat on koottu seikkailijan aktiviteettikorttiin, jollaisen seikkailija saa vaiheen alussa.
Tavoitteena on, että seikkailija oppii perustaidot ryhmässä toimimisesta ja saa kokemusta retkeilystä.
Seikkailijat suorittavat ilmansuuntien lisäksi taitomerkkejä vähintään yhden puolessa vuodessa. Taitomerkit ovat samoja, kuin mitä vanhan ohjelman vartiolaiset suorittivat. Seikkailijoiden päätösmerkki on metallinen kompassiruusu.
Toimareissa seikkailijavaihe kestää kaksi ja puoli vuotta, jonka aikana seikkailija ehtii suorittamaan kaikki pääilmansuunnat, yhden väli-ilmansuunnan ja ainakin viisi taitomerkkiä.
Varusteet
Retkivarusteisiin seikkailijan kohdalla pitää jo kiinnittää hieman enemmän huomiota. Rinkan tulee olla sellainen, että sinne mahtuvat kaikki tavarat ja sitä on hyvä kantaa. Makuupussiinkin on syytä olla kunnollinen, sillä seikkailijat tulevat jo nukkumaan ulkona.
Vaatetuksen tulee olla vuodenaikaan sopivaa. Kumisaappaat ovat h
yvät jalkineet metsässä syksyisin ja keväisin. Lisäksi mukana tulee olla tarpeeksi lämmintä vaatetta.
Tärkeintä kuitenkin on, että seikkailija tuntee varusteensa. Kokouksissa toki opetellaan rinkan pakkaamista, mutta ennen retkeä on tärkeää että seikkailija on itse pakkaamassa tavaroitaan, jotta tietää ruokailu- tai peseytymisvälineiden varmasti olevan mukana ja mistä ne tarvittaessa löytyy.
Seikkailijoiden partiopuku
Seikkailijat pitävät partioasunaan samanlaista paitaa kuin su
denpennutkin. Se on edullinen ratkaisu ikään, jossa kasvetaan nopeasti. Partiopaitaa pidetään ainakin virallisemmissa tilanteissa, tosin rentona asuna se sopii partion yleispaidaksikin. Paidat tilataan syksyllä yhteistilauksena.
Vuonna 2009 otetaan käyttöön malli, joka on rento collegehuppari. Siitä tehdään yhteishankinta jatkossa syksyisin. Paidan vasempaan hihaan on valmiiksi painettu siihen kuuluvat merkit. Näin säästetään kustannuksissa ja helpotetaan ompelu-urakkaa.
Vanhat huputtomat colleget käyvät hyvin edelleenkin.
Jokaisessa kokouksessa on mukana ainakin partiohuivi, joka kiinnitetään upealla seikkailijan huivikiinnikkeellä. Kokouksissa seikkailijoilla on hyvä olla huivin ja suorituskortin lisäksi säänmukaiset vaatteet ja muistiinpanovälineet.
Paitaan tulevat merkit
Paidan oikeaan hihaan tulevat ilmansuunnat ja taitomerkit.
Vasemmassa hihassa ovat paikkakunta-, lippukunta- ja piiritunnus. Toimareitten suse- paidassa ei pidetä maailmanjärjestöjen eikä SP:n merkkiä (katso kuva vasemmalla).
Ohessa muita seikkailijoitten merkkejä:
Seikkailijavaiheen aloitusmerkki. Seikkailija saa kiinnittää aloitusmerkin oikeaan hihaansa annettuaan seikkailijialupauksen. Lupaus annetaan noin kuukausi seikkailijaikäkauden aloittamisen jälkeen. Ennen lupausta seikkailija käy omassa joukkueeseen läpi Tervetuloa- vaiheen, jonka aikana tulevat tutuksi tärkeät oman ikäkauden asiat.
Kiinnitä aloitusmerkki siten, että saat sen ympärille sopimaan myöhemmin tulevat ilmansuuntamerkit.
Tervetuloa- vaiheen alkaa seikkailijaohjelman ilmansuuntien läpikäyminen. Ilmansuunta kestää puoli vuotta, neljä ilmansuuntaa käydään siis kahdessa vuodessa. Viimeinen puoli vuotta seikkailijana kuluu väli-ilmansuunnan pariss.
Ilmansuunnat käydään järjestyksessä pohjoinen, etelä, länsi ja itä. Jokaisen ilmansuunnan jälkeen seikkailija saa oikean hihansa aloitusmerkin ympärille uuden ilmansuunnan
Ilmansuunta- merkkien alle jätetään tila väli-ilmansuuntamerkeille. Ja niitten alapuolelle tulevat sitten taitomerkit. Ikäkauden lopuksi seikkailija saa kiinnittää partiopuseronsa vasempaan rinnukseen seikkailijavaiheen päätösemerkin, mahdollisen sudenpentu-ikäkauden päätösmerkin yläpuolelle.
Esimerkki
taitomerkistä
(Nikkari- merkki)
Seikkailijavaiheen
päätösmerkki